Продавець «ТЕХСКЛАД» розвиває свій бізнес на Prom.ua 14 років.
Знак PRO означає, що продавець користується одним з платних пакетів послуг Prom.ua з розширеними функціональними можливостями.
Порівняти можливості діючих пакетів
Bigl.ua — приведет к покупке
Кошик
607 відгуків
Замовлення по Viber Telegram - 0967070698
"ТЕХСКЛАД"
Контакти
«ТЕХСКЛАД»Дмитрий, 096-707-06-98 - Viber,WhatsApp
Вул. Івана Виговського 9, Київ, Україна
+380 (96) 707-06-98
Дмитрий (viber)
+380 (50) 591-34-88
Дмитрий
+380 (63) 594-59-22
Дмитрий (viber)
0635945922
+380 (96) 707-06-98
+380 (50) 591-34-88
+380 (63) 594-59-22

Ази акустики для новачків: як правильно розставити колонки в кімнаті?

Ази акустики для новачків: як правильно розставити колонки в кімнаті?

Працівники Hi-Fi-салонів не дадуть збрехати, фраза «У вас грало, а у мене вдома не грає» — найкраща ілюстрація до проблеми інтер'єрної акустики. Тобто у самій акустики проблем немає, а з'являються вони в тих, хто намагається ігнорувати її існування.

Припустимо, отримала молода сім'я власну квартиру. Першим ділом складається план облаштування і ремонту. «Холодильник поставимо тут, пральну машину у ванній, а диван у вітальні». Телевізор вішаємо навпроти дивану, якщо, звичайно, комусь не прийде катастрофічна ідея загнати його в кут. Потім, до речі, цілком може з'ясуватися, що екран опинився навпроти дивиться на південь вікна — особисто бачив таке не один раз.

Про колонках найчастіше згадують в останню чергу, і дай бог, якщо це відбувається хоча б до встановлення горезвісного дивана. Чому — зрозуміло: навіть якщо майбутні мешканці квартири дійсно люблять послухати музику, турбот і витрат під час масштабного ремонту вище даху, тут би унітаз не забути замовити...

Підсумок передбачуваний. Колонки виявляються загнаними в кути кімнати, а сабвуфер зацьковано озирається звідки-небудь з-за фіранки. У результаті звук, швидше за все, виявиться гідним першої машини молодого шанувальника хіп-хопу, відчуває гострий дефіцит фінансових коштів і музичного смаку.

А от чисто випадково розставити акустику так, щоб ваша теща — потомствений музикознавець, прийшовши в гості, занурилася в глибоку ейфорію, не вийде ніколи. Справа в тому, що правила оптимального розташування джерел звуку практично завжди йдуть врозріз з усталеними нормами (щоб не сказати штампами) інтер'єрного дизайну.

Важливо розуміти, що будь-яка кімната завжди працює як резонатор, формуючи характер звучання не меншою мірою, ніж, скажімо, скрипкова дека. Однак на відміну від корпусу скрипки, форма кімнати в переважній більшості випадків милозвучності не сприяє.

Наприклад, прямокутна топологія з паралельними поверхнями великої площі неминуче призводить до виникнення небажаних віддзеркалень і стоячих хвиль, що перетворюють більш-менш плоску (в кращому випадку) АЧХ колонок в криву, найбільше нагадує сейсмограмму землетрусу. Причому в різних точках простору форма цієї кривої може змінюватися самим химерним чином.

Чотири поганих кімнати

Перерахуємо основні чинники негативного впливу кімнати на звук:

1. Недостатнє, або, навпаки, занадто великий час реверберації. Цей параметр характеризує «дзвінкість» приміщення, тобто тривалість загасання звуку, і виражається часом, необхідним для його ослаблення в тисячу разів (на 60 дБ). Занадто гулкая кімната так само малопридатна для нормального сприйняття музики, як і абсолютно глуха, позбавляє слухачів найменшого відчуття просторового об'єму.

2. Стоячі звукові хвилі. Виникають із-за взаємних віддзеркалень і накладень низькочастотних коливань, довжини хвиль яких можна порівняти з розмірами приміщення. На слух сприймаються як різкі підйоми і провали басів в строго визначених точках простору.

3. Ранні відображення. Високочастотні (меншою мірою — середньочастотні) коливання, відбиті від поверхонь, розташованих неподалік від АС (в основному голих бічних стін, підлоги та стелі). Вони потрапляють до нас у вуха майже одночасно з прямим сигналом, порушуючи правильне сприйняття локалізації джерел звуку в стереопанораме. Більш того, розбіжність фаз прямої та відбитої хвиль (до того ж гуляючий по частоті) призводить до різкого погіршення рівномірності частотної характеристики.

4. Пурхає ехо. Низка швидких повторень звуку на певних частотах, що виникають при розташуванні колонок між двома паралельними, добре відбивають поверхнями.

Порятунок звуку підручними засобами

Існує маса способів приборкання звуковий анархії, найрадикальніші з яких припускають побудова точної акустичної моделі кімнати за допомогою лазерного сканування. Задуматися про акустичної підготовки вкрай бажано ще в початковій стадії капітального ремонту, і довірити її краще перевіреного фахівця. Причому саме інсталятору, а ні в якому разі не інтер'єрного дизайнеру. Тому що останній (якщо він, звичайно, за сумісництвом не аудіофіл), не знає, що великі площі гіпсокартону поглинають баси з дивним апетитом, а середні і високі відображають з характерними призвуками. Або що незашторенная скляна стіна — втілений кошмар будь-якого меломана з вухами.

Однак якщо цей поїзд вже пішов, залишивши як даність кімнату зі сформованими обробкою і інтер'єром, можна спробувати поліпшити її акустичні властивості і власними силами. До речі, шанси помітно облагородити звучання системи в цьому випадку досить високі. Повністю позбутися всіх проблем, звичайно, не вийде, але зате й грошей у порівнянні з «инсталляторским» варіантом вдасться заощадити неабияк.

Почнемо з осмисленої розстановки колонок. Першим ділом відсуньте їх від задньої стіни, особливо якщо порти фазоинверторов спрямовані якраз на неї. Це дозволить зробити баси менш лункими і більш розбірливими, поліпшити глибину музичної сцени. На скільки рухати? Універсальної відповіді немає, так що першим ділом прочитайте мануал до колонок, а потім слухайте і експериментуйте. Самого слухача, до речі, з тієї ж причини не варто впиратися потилицею в стіну. Добре допомагають м'які подушки на спинці дивана, а в ідеалі — тканий гобелен або важка портьєра за спиною.

Близькість бічних стін сприяє виникненню ранніх відбиттів і стоячих хвиль, так що від них акустику так само намагаємося тримати подалі. У боротьбі з останніми, до речі, дуже корисно отримати детальну інформацію про модах – тобто частотах, на яких виникають резонансні явища, заодно і з'ясувавши їх приблизне розташування в кімнаті. Для цього потрібно лише рулетка і онлайновий акустичний калькулятор, наприклад, ось цей.

Ще один спосіб визначення оптимального положення колонок — метод парних і непарних перерізів. Наприклад, довжина кімнати ділиться на парний коефіцієнт, а ширина — на непарний. Поділивши, припустимо, завширшки на два, а довжину на три, отримаємо свого роду розмітку, на перетинах ліній якої і рекомендується встановлювати АС.

Правда, якщо меломан живе не один, в цей момент дуже ймовірно виникнення конфліктної ситуації з домочадцями, не вважають хорошою ідеєю встановлення двох півтораметрових дерев'яних стовпів прямо посеред кімнати. Що ж, мабуть, доведеться йти на компроміси, головне, щоб вони знову-таки були осмисленими з точки зору акустики. І майте на увазі, що зі зменшенням відстані між колонками верхня складова басового спектру, як правило, починає звучати яскравіше, а самі глибокі низи — навпаки. Крім того, завжди намагайтеся мінімізувати довжину проводів, що з'єднують колонки з кінцевим підсилювачем. Швидше за все, для цього доведеться подовжити межблочники, але шкурка варта вичинки.

Після того як АС знайшли стабільне положення в просторі, зорієнтуйте їх акустичні осі прямо на місце прослуховування. Будь-які відхилення від «прямого пострілу» чреваті спотворенням АЧХ, особливо на високих частотах, адже розробники прагнуть отримати найкраще звучання саме для такого становища випромінювачів. Правда, деякі виробники (наприклад, Dali для колонок з стрічковими твітерами широкої спрямованості) рекомендують не розгортати їх на слухача, але цей виняток лише підтверджує загальне правило. У варіанті з полочниками з цих же міркувань ВЧ-випромінювачі колонок повинні знаходитися на рівні вуха сидячої людини.

Якщо ж мова йде про конфігурації 2.1 (багатоканальні системи для домашнього кіно ми розглянемо в окремому матеріалі), саме час зайнятися сабвуфером. З пониженням частоти звуку спрямованість його поширення знижується, але це зовсім не означає, що саб можна засунути куди завгодно — лише б не заважав і проводів вистачило.

Індивідуальний для кожної кімнати набір мод і потенційних джерел резонансів (засклений шафа з посудом) робить пошук оптимального розташування сабвуфера захоплюючим справою, творчим і далеко не простим. Не полінуйтеся поекспериментувати з його становищем — і ви здивуєтеся, наскільки по-різному можуть звучати «ненаправлені» низькі частоти.

Щоб не тягати в процесі експериментів важкий ящик, деякі надходять навпаки: саджають саб в крісло, а самі в пошуках правильного баса (не більш гучного, але більш розбірливого і рівномірного) повзають по кімнаті рачки, а потім в краще на слух місце і ставиться саб. Відправна точка в пошуках нам вже відома: ближче до стін і кутів більше баса, і, найчастіше, некерованого гула. До речі, в процесі переміщень не забудьте про регулювання частоти зрізу і повороту фази, теж допомагає.

Інші статті

Наскільки вам зручно на сайті?

Розповісти Feedback form banner